Partner serwisu
Drogi i autostrady

Płatności za autostrady tylko dla ciężarówek?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
11-08-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/PAP

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Płatności za autostrady tylko dla ciężarówek?
fot. Kapsch
– Czy autostrady muszą być płatne dla samochodów osobowych? – pyta w rozmowie z PAP profesor Stanisław Krawiec z Politechniki Śląskiej. Jego zdaniem drogi niszczą faktycznie pojazdy ciężarowe i środki na trzymanie infrastruktury powinny pochodzić od nich.

Różne systemy poboru opłat szkodzą

Profesor przyznaje, że jedynie w kilku państwach UE pojazdy ciężarowe są jeszcze zwolnione z uiszczania opłat. Jednocześnie przyznaje, że w większości krajów stosowane są różne systemy poboru opłat od samochodów osobowych. Polska przyjęła jego zdaniem jedno z najgorszych rozwiązań.

– Wprowadzona różnorodność źle wpływa na wizerunek naszego kraju z punktu widzenia zagranicznego kierowcy – uważa profesor Krawiec. Tylko na autostradzie A4 kierowcy mają do czynienia z odcinkami bezpłatnymi, płatnymi państwowymi i płatnymi prywatnymi, które różnią się sposobem poboru opłat oraz ich wysokością.

Pobór opłat musi gwarantować płynność ruchu

Absurdem jest zdaniem profesora posiadanie w obecnych czasach systemu poboru opłat nakazującego zatrzymanie się pojazdu. – My dodatkowo zrobiliśmy wersje, w której trzeba w ciągu jednej autostrady w środku podróży zatrzymać się i wykonać niestandardowe czynności, bo kolejne bramki mają różne funkcje (porób biletu lub uiszczenie opłaty – przyp. red.) – dodaje profesor.

Według Stanisława Krawca należałoby wprowadzić taki system poboru opłat, który nie wymagałby nawet zwalniania przed bramkami, co obecnie jest wymagane w elektronicznym systemie viaTOLL. Płynność ruchu byłaby zagwarantowana przy wprowadzeniu winiet, jak to ma miejsce w Austrii, Czechach lub Szwajcarii.

Korki wstydliwym problemem polskich dróg

Już w zeszłym roku Najwyższa Izba Kontroli zwracała uwagę na problem dotyczący poboru opłat w Polsce. Poza autostradą A4, z układanką szlabanów kierowcy mają do czynienia na autostradzie A2. Odcinek z Pruszkowa w stronę Łodzi pozostaje bezpłatny. Za Strykowem do Konina kierowcy jadą państwową autostradą, by potem wjechać na bezpłatną obwodnicę Poznania i dalej na płatny odcinek koncesyjny Tomyśl – Świecko.

Jako jedno z rozwiązań problemu słabej przepustowości autostrad podano porozumienie zarządców autostrad prywatnych z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wspólnego rozliczania się za przejazd płatnymi docinkami dróg. Dzięki temu kierowcy nie musieliby zatrzymywać się i płacić za przejazd na każdym kolejnym odcinku autostrady.

Najlepszy system elektroniczny?

– Elektronizacja bramek to sprawdzone rozwiązanie – podkreślał w ubiegłym roku Emiljan, szef Departamentu Infrastruktury NIK. Doświadczenia z systemem viaTOLL, potwierdzone również ostatnimi kontrolami NIK, pozwalają przypuszczać, że to skuteczny sposób na pozbycie się korków z autostrad.

Rozmowy z koncesjonariuszami tkwią jednak w martwym punkcie, a wprowadzenie nowego systemu poboru opłat odłożono na końcówkę 2018 roku, gdy wygaśnie umowa z firmą Kapsch, która jest operatorem systemu viaTOLL.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5